Centrum rehabilitacji. Twoja droga do sprawności

Czynne: Od poniedziałku do piątku 8.00 – 18.30, soboty 8.00 – 13.00 
Nr telefonu: 16 736 82 38

Ból głowy wywołany złym stanem kręgosłupa. Migrena – jak sobie z nią radzić?

Zły stan kręgosłupa często bywa źródłem bólów głowy. Najczęściej są to migrena, kręgowopochodny ból głowy i napięciowy ból głowy. Dziś opiszemy, jak się objawia migrena i jak sobie radzić z jej napadami.

Osoby, którym doskwierają problemy z odcinkiem szyjnym kręgosłupa często dokucza także migrena. Ten rodzaj bólu zazwyczaj pacjenci opisują jako ściskanie głowy lub jej połowy, przy równoczesnym tępym bólu gałek ocznych. Wrażliwa staje się też skóra głowy. Czujemy się zmęczeni i rozbici, mogą się pojawić światłowstręt, zawroty głowy, a nawet mdłości. Kobiety cierpią z powodu migreny częściej niż panowie, niekiedy pojawia się wraz z cyklem miesięczny. Może trwać od jednego do nawet 3 dni.


Co ją wywołuje?
Nagłemu skurczowi ścianek tętnic towarzyszy wzrost ciśnienia. Gdy następuje zwiotczenie naczyń krwionośnych i spadek ciśnienia, pojawia się ból.

Jak sobie ulżyć w bólu?

Profilaktyka

– ruch na świeżym powietrzu – spacer, lekki jogging, jazda na rowerze czy rolkach

– sen – jeśli śpimy na plecach czy boku najlepiej podkładać pod głowę wałek lub niewielką, sztywną poduszkę, co pomaga rozluźnić mięśnie głowy. Nie powinniśmy spać na brzuchu, bo wygięcie szyi utrudnia dopływ krwi do mózgu. Gdy śpimy na poduszce, nie możemy pozwolić, by głowa opadała za nią ku dołowi

– gdy przeczuwamy napad migreny, dobrze zjeść lekki posiłek

Napad migreny. Co robić?

– okłady – zimne kompresy na czoło i oczy lub na kark, w zależności, co w naszym przypadku lepiej skutkuje

– hydroterapia – zimna kąpiel podudzi – polewanie wodą zaczynamy od zewnętrznej strony prawej stopy, potem wzdłuż łydki do wgłębienia pod kolanem (tu chwilę dłużej), podudzia i z powrotem w dół do dużego palca. To samo powtarzamy z lewą nogą, ale po kilkusekundowym polewaniu wgłębienia pod lewym kolanem wracamy do prawej strony i powtarzamy tę czynność w tym samym miejscu. Zabieg powtarzamy z przednią stroną podudzi, również od zewnątrz

– akupresura – opuszki dwóch palców przykładamy do zagłębień na skroniach, lekko je uciskamy, wykonując okrężne ruchy. Masaż okrężny możemy też stosować ponad nasadą nosa

– joga – naukę czerpmy tylko pod okiem doświadczonego instruktora. Poświęca ona dużo uwagi utrzymywaniu wyprostowanego kręgosłupa przez świadome kontrolowanie ustawienia miednicy. Uczy też technik właściwego oddychania i relaksacji

Rola fizjoterapeuty

Jest kilka zabiegów, które można wykonywać, by ulżyć pacjentom cierpiącym na bóle migrenowe:
– masaż tkanki łącznej – karku, czoła, skroni i skóry głowy

– drenaż limfatyczny

– gimnastyka rehabilitacyjna

 

 

 


Więcej przeczytacie w książce Renate Zauner "Bóle kręgosłupa. Poradnik medycyny naturalnej"